ההדרת נשים או האדרת נשים?!

גיוועלד. זאת המילה שעלתה על בדל שפתי למרות שאני לא יודע כמעט אף מילה ביידיש. מה קורה פה? מה קורה במדינה שלנו? הכל כל כך הפוך, כל כך מטורף. הדרת נשים? שנאת נשים?! על מה מדברים בכלל…

נזכרתי ברב איסר פרנקל זכרונו לברכה, רבה של שכונת בבלי בצפון תל אביבי. נזכרתי בימים האלה, בתחילת התשובה שלנו שגרנו בשכונת בבלי ולמדנו להכיר טיפטיפה מאותו האיש ומאשתו. התמונה שנחקקה בזכרוני היא של הרב פרנקל לקראת קידוש בבית הכנסת בבלי. אולם האירועים שבו נערכו הקידושים היה קומה מעל הבית כנסת. קומה אחת אבל הרבה מדרגות. הרב פרנקל היה כבר מבוגר ולא בשיא בריאותו והטיפוס הקשה עליו. לבסוף הגיע לשולחן הקידוש וסביבו נקבצו עשרות אנשים שחיכו לקידוש.

משום מה הוא לא התחיל. הוא עמד זקוף, עיניו נשואות לנקודה מרוחקת במרחב. למרות שרוב הקהל היה חובשי כיפה סרוגה, הרב פרנקל היה חסיד גור מבית, לבוש בבגדים שחורים ולראשו כובע רבנות. אביו היה הרב הראשי הנערץ של תל אביב – הרב ידידיה פרנקל ז"ל. בעיניו של הרב איסר פרנקל היתה ציפייה, הוא היה דרוך  והזמן כאילו קפא מסביבו. עד אותו הרגע שאשתו הופיעה בכניסה לאולם. הוא חייך חיוך מבויש ואמר אפשר להתחיל. אני זוכר שזה נחקק בי כי זה היה כל כך אמיתי, כל כך עמוק.

תמונה נוספת מחיי המשפחה המדהימה הזאת היתה כשהוא היה כבר מאוד חולה. הוא לא יכל ללכת לבית הכנסת ברגל אז הייתי מגיע לבית שלו ולוקח אותו באוטו. כל יום אותו הדבר, השעה היתה 05:55. הוא היה יורד והרבנית יורדת איתו לראות שהכל בסדר ובעיקר להודות לי שוב ושוב מקרב לב שאני יכול לקחת אותו.

זה היה סוג של קשר לא מוכר לי. סוג של בית. תא משפחתי שלרוב נמחק במציאות האולטרא-פלסטית שבה אנחנו חיים. הכל כל כך אינסטנט, הכל כל כך חיצוני. אין מקום להעמקה, אין מקום לפנימיות. אין מקום לקשר אמיתי בין איש ואשתו, בין אבא ואמא שמשרים תחושה של רוגע ובטחון לילדים. הילדים היום גדלים מול הפייסבוק ומסכי פלאזמה קרים.

קאט. פגישת עסקים. אני חוזר בתשובה, הוא לא. הוא לא ידע בשיחת הטלפון את הפרט הזה. דווקא נחמד. הוא בעד. אחותו, גם חילונית, הוא מספר לי באנחה – כל כך סובלת עם כל הגברים והיחס שלהם. אולי אם היתה חוזרת בתשובה היה יותר טוב? הוא שואל בתקווה. אנחנו קצת מדברים על זה ובמהלך השיחה הדברים נאמרים – זה פשוט לא ייאמן. חרפה. החברה המערבית מנצלת את הנשים בקור רוח ומתנהגת אליהן בצורה כל כך מזלזלת, כל כך זולה, כל כך סימבולית.

קאט. בחור בן כשש עשרה עולה לאוטובוס שיוצא מתל-אביב לביתו. האוטובוס די מלא. הוא מתיישב ליד סטודנטית כבת עשרים. בנסיעה יוצא שהירכיים שלהם נפגשות. התרגשות של ילד בן שש עשרה. שום דבר חיצוני לא קורה. הם לא מדברים. אבל בפנים הכל גועש ובוער בו. מה הוא אמור לעשות עם כל מה שעובר בו?

קאט. אני בשלבי תשובה ראשוניים. ידידה "רוחנית" באה להפגש לשמוע על זה. חלק מהדברים נשמעים לה וחלק לא. מפריע לה רק דבר אחד – למה אני לא מוכן ללחוץ לה את היד? היא אומרת שזה משפיל. שגם גברים דתיים שלא מסתכלים עליה ברחוב זה מאוד מפריע. מאוד מפריע? אני שואל בתדהמה. גברים שלא מסתכלים עלייך זה מפריע?! מה קורה בעולם הזה. אולי הם נשואים? אולי יש להם חברה? למה שהם יסתכלו? את מוזיאון?!

קאט. שלהי 2011 למנינם. הסתה פרועה בתקשורת. קיטוב בין חילונים לחרדים. עוד האשמות, כל צד מתבצר בעמדתו. כואב הלב. פשוט כואב לראות את הטירוף שמתחולל פה. הדרת נשים? מה עם האדרת נשים? אני לוקח את אשתי והילדים לחוף ים מבודד באשדוד. הילדים משחקים וקופצים. אני מסתכל על אשתי וחושב על הקשר ביננו. חושב על זה שהקדוש ברוך הוא הציל אותנו מהתופת החילונית של תל אביב. ממשחקי המילים המרומזים. מהגברים שמחייכים למלצרית ומסתכלים עליה כבדרך אגב כשהיא מפנה אליהם את הגב ומתרחקת. על כמה ששמירת עיניים מחזירה את הראיה הנכונה למה זה בעצם להיות משפחה. מה זה לגדול ביחד ולגדל ביחד ילדים מתוקים כאלה.

הרחק מהתופת וטירוף ההסתה שמתחולל ברחובות. אבא, אמא וארבעה ילדים.

אודות רן ובר

not much
פוסט זה פורסם בקטגוריה Uncategorized, עם התגים , , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

20 תגובות על ההדרת נשים או האדרת נשים?!

  1. סיגל הגיב:

    יישר כח.
    מתחברת ומסכימה לכל מילותיך.
    השאלה אם אלה שבצד השני, מבינים או רוצים להבין על מה אתה מדבר??
    גם לי עצוב בימים האלה.

  2. רן ובר הגיב:

    שלום סיגל, אהבתי את העבודות עם השקיות תה. יישר כח על היצירתיות…
    איזה "אלה שבצד השני" את מתכוונת? (בימינו יש הרבה צדדים… לצערנו)

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    אמת! פשוט להוסיף את הא', האינסוף, האור, האלוקות, האמת שמחייה את ה"מת" וגם ל"הדרה"- ומה יותר נאה מזה: האדרת נשים! אהבתי

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    כמשפחה חרדית (חוזרת בתשובה כבר 5 שנים) מילותיך מאוד חצבו בי רגשות. אנני מסכים עם נושא הפילוג שנעשה בעם ולגעתי הזרם הזה שעושה את כל הבעיות לקח את ההלכה ואת הפוסקים למקומות שהיהדות לא ידעה כמותם אלפי שנים. אתה מוזמן לקרוא את אשר כתבתי בדף שלי בפיסבוק – ר' ניב שני.

  5. דתלש"ית גאה. הגיב:

    יש כאן טעות, זוהי לא האדרת נשים זוהי עדרת נשים!
    אם אתה רוצה לשבת באוטובוס ליד גבר, חפש מושב ליד גבר, לא בשביל זה צריך להושיב את האישה בסוף, חוצפה לשמה!

  6. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    שלום רן – הרבה זמן לא דיברנו – מקווה ששלומך טוב – הפוסט שלך מאוד כאב לי וציער אותי – ואני מתנצל מראש אם אני פוגע…
    אבל אתה באמת לא מבין "על מה מדברים בכלל?"
    אז לצורך גילוי נאות
    לא מדברים על הזוגיות הנפלאה של הרב איסר פרנקל ז"ל
    קאט
    וגם לא מדברים על הזוגיות הבעיתית של חבר לעסקים זה או אחר
    קאט
    וגם לא מדברים על ההתרגשות של ילד בן 16 מבחורה שהתיישבה לידו
    קאט
    ואפילו על הזוגיות שלך שעברה מהפכות בעקבות חזרתך בתשובה לא מדובר כאן
    קאט
    כן מדברים כאן על תקיפה של נשים ואף ילדות קטנות, כן מדברים כאן על רפורמה דתית קיצונית
    כן מדברים כאן על חוסר כבוד מינימלי לזולת – על העלבת פנים =שפיכות דמים
    על עיוותה של ההלכה, על פגיעה בריבונותה של מדינה דמוקרטית
    קאט
    ואפילו מדברים כאן על האמא שגרה בארה"ב ובנה התנדב לצנחנים, וכשנסעה במיוחד לארץ ליום הורים ביחידת בנה ובקשה ללחוץ את היד של מפקד בנה, הוא סרב בטענה כי הוא דתי. "את היקר מכל הפקדתי בידיו והוא מסרב ללחוץ את ידי…" ספרה לי כשדמעות בעיניה – כאדם דתי וכאדם בכלל, היה לי קשה מאוד להגן על התנהגות מפקד בנה.
    לונג שוט
    מתוך שו"ת:
    "מצד ההלכה, נגיעה האסורה מדין תורה היא נגיעה של חיבה והנאה. לכן, נגיעה שנוצרה בגלל צפיפות באוטובוס, למשל, אינה אסורה. לחיצת יד מפאת הנימוס, למרות שאין בה הנאה, רבים מגדולי הפוסקים אסרו את הדבר בכל מקרה (שו"ת אגרות משה או"ח סי' קיג, אבן העזר סוף סימן נו'. ועיינו בספר קדושים תהיו, מאת הרב שמואל כץ, עמ' 76 בהערה 37 – מקורות רבים בנושא). אולם, ישנם פוסקים שהתירו את הדבר במקום שהמנעות ממנו עלולה לגרום העלבות ופגיעה ברגשות (עיינו שם בהערה 36)".
    קאט
    לונג שוט ומוסיקת סיום דרמתית
    "הווי מתפלל בשלומה של מלכות, שאלמלא מוראה, איש את רעהו חיים בלעו" (אבות ג,ב).
    על זה מדובר כאן…

    • רן ובר הגיב:

      אהלן עוז!
      שמח לשמוע ממך. הרבה זמן לא דיברנו.
      אני חייב לרוץ לשיעור חנוכה בעזרת השם אז אצטרך לכתוב ממש ממש בקצרה…

      אקסטרים זום אאוט.
      אני בכלל לא מדבר על זה. וגם אתה מערבב המון תחומים שונים. (יחס למדינה, זוועות שאנשים עושים, גדרי הלכה של נושאי תפקידים ועוד..)
      אני מדבר על ההסתה הפראית בתקשורת. אני מדבר על זה שנסעתי עם הילדים שלי ברכבת וכשירדתי ורציתי לקחת מונית בתחנה שאלו אותי אם אני מבית שמש והנהג אחר כך התחיל להטיף לי מוסר ולהסביר לי שאני חלק מזה ושזה מזעזע.
      אני מדבר על זה שהתקשורת – גם החילונית וגם החרדית לצערי עושה הכל כדי לקטב ולהפריד במקום לאחד ולמצוא את הקרוב והראוי והיפה. אני מדבר על זה שהיחס לנשים הוא לאו דווקא מה שקוראים ורואים בטלויזיה. אני מדבר על לחפש את האמת.

      טוב, באמת אני צריך לרוץ לשיעור, תודה שהקדשת את הזמן לכתוב…

  7. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    הכל טוב ויפה, היהדות במיטבה אכן נותנת לאישה כבוד והערכה. הבעיה היא מה עושים עם היהדות הזו ועד היכן ה"הדרה" מגיעה בשם ה"האדרה" ו"ההידור". מדרכות מופרדות, יריקות, משטרת הצניעות וזריקת אבנים על נשים ו/או ילדות שלובשות חצאית רק עד הברך ולא אחרי, או גרביונים של 5 דניר ולא 50 דניר, או חס ושלום סנדלי שורש ("יא מתנחלת") במקום נעליים אטומות – כפי שנעמה בת ה-7, הדתיה, לבשה, כנראה לא בדיוק "מה שהתכוון המשורר" (העליון).

    ודיברתי עם לא מעט נשים חרדיות שלא במיוחד נהנות מרמת ה"האדרה" הזו, והיו מעדיפותאיך אומרים, טיפה פחות…
    בתור גבר, ודאי לא קיבלת אף פעם את הפרצוף הנוזף הזה של "את מוקצה"…קל לגברים לדבר כשהם אינם מושא "ההאדרה".

    לגבי התקשורת המגזימנית – אני מסכימה.
    אבל חייבת לציין שהקשבתי הערב לרדיו החרדי "קול ברמה" והקריין שם אף הוא היה כלל לא אובייקטיבי. הכותרת של הסקירה שלו את ההפגנה בבית שמש היתה "הפגנת החילונים נגד החרדים" (ולא – הפגנה נגד אלימות והדרת נשים מוגזמת), וגינוי של החרדים שהשתתפו בהפגנה למחות נגד התנהגות המיעוט הקיצוני בבית שמש, בטענה כי "להפגין עם החילונים" זה כמו לדקור לציבור החרדי סכין בגב.
    בנוסף הקריין ג(לא מרואיין) גם ציין שההפרדה בקווי המהדרין היא רק המלצה ושאם אישה תרצה לשבת מקדימה היא תוכל ואף אחד לא יעיר לה – דבר שבפועל הוא פשוט לא נכון. אישה שתשב מקדימה תקבל תגובות לא סימפטיות בעליל.

  8. מיכל גרנות הגיב:

    הכל טוב ויפה, היהדות במיטבה אכן נותנת לאישה כבוד והערכה. הבעיה היא מה עושים עם היהדות הזו ועד היכן ה"הדרה" מגיעה בשם ה"האדרה" ו"ההידור". מדרכות מופרדות, יריקות, משטרת הצניעות וזריקת אבנים על נשים ו/או ילדות שלובשות חצאית רק עד הברך ולא אחרי, או גרביונים של 5 דניר ולא 50 דניר, או חס ושלום סנדלי שורש ("יא מתנחלת") במקום נעליים אטומות – כפי שנעמה בת ה-7, הדתיה, לבשה, כנראה לא בדיוק "מה שהתכוון המשורר" (העליון).

    ודיברתי עם לא מעט נשים חרדיות שלא במיוחד נהנות מרמת ה"האדרה" הזו, והיו מעדיפותאיך אומרים, טיפה פחות…
    בתור גבר, ודאי לא קיבלת אף פעם את הפרצוף הנוזף הזה של "את מוקצה"…קל לגברים לדבר כשהם אינם מושא "ההאדרה".

    לגבי התקשורת המגזימנית – אני מסכימה.
    אבל חייבת לציין שהקשבתי הערב לרדיו החרדי "קול ברמה" והקריין שם אף הוא היה כלל לא אובייקטיבי. הכותרת של הסקירה שלו את ההפגנה בבית שמש היתה "הפגנת החילונים נגד החרדים" (ולא – הפגנה נגד אלימות והדרת נשים מוגזמת), וגינוי של החרדים שהשתתפו בהפגנה למחות נגד התנהגות המיעוט הקיצוני בבית שמש, בטענה כי "להפגין עם החילונים" זה כמו לדקור לציבור החרדי סכין בגב.
    בנוסף הקריין ג(לא מרואיין) גם ציין שההפרדה בקווי המהדרין היא רק המלצה ושאם אישה תרצה לשבת מקדימה היא תוכל ואף אחד לא יעיר לה – דבר שבפועל הוא פשוט לא נכון. אישה שתשב מקדימה תקבל תגובות לא סימפטיות בעליל.

    • רן ובר הגיב:

      תתפלאי אבל בתור גבר חוזר בתשובה – אני מקבל הרבה מבטי ההדרה מחילונים למהדרין..
      יש משהו בגברים לובשי שחור-לבן שמעורר את כל האנטי אצל חילוניים. אבל זה נושא אחר כמובן.

      כמובן שאני לא אוכל להכנס לתוך הסנדלים של אותה ילדה או אותה אשה שנפגעה. אני גם לא מתיימר לעשות את זה. אני מדבר בעיקר על הקרע והניתוק. בתור חוזר בתשובה שמכיר את שני העולמות – זה כואב לי יותר.

      לגבי התקשורת החרדית – זה בדיוק מה שכתבתי:
      "אני מדבר על זה שהתקשורת – גם החילונית וגם החרדית לצערי עושה הכל כדי לקטב ולהפריד במקום לאחד"

  9. דרול הגיב:

    לפני שתים עשרה שנה בתופת התל אביבית, ישבתי במסעדה טריפה למהדרין ושתיתי שוקו יחד עם חבר שהיה במאי בערוץ הנוער בלווין.
    הייתה שם מלצרית אחת, מנומסת ואסתטית , שבדיוק חזרה מטראק בהימליה וחשבה לחזור להודו חודש אחר כך. בסוף היא לא חזרה, אלא התחתנה איתי ויש לנו ילדים שלומדים בבני ברק לברך בהברה אשכנזית ולא לאכול ואפלים מחלב נוכרי ואני שואל את עצמי , איך שללנו מהילדים שלנו , ילדות ראויה לשמה עם ספיידרמן ומרי פופינס וברבי וארטיקים על שפת הים בשבת.

    מצד שני , מי שמתעלל בילדות הקטנות האלו, הוא רשע ומרושע וצריך להרביץ לו ולזרוק אותו לכלא, כי מגיע לו ואם התקשורת עוזרת לזה , כל הכבוד לה , לשם שינוי

  10. ורד הגיב:

    אותי מעניין ממה החרדים כל כך מפחדים.הם עוטפים את הנשים שלהם עוד ועוד.
    ומה עם האישה?אין לה שום אמירה?שום רצון משלה?מובילים אותה כמו בובה על חוט והיא נותנת לעצמה להיות מובלת על ידי חבורה שקוראת לעצמה חרדית.להיות חרד לדבר ה' זה לא לשנוא את האחר.זה לעבוד את ה' ולהרגיש את הלב שלך רוטט מאהבה אליו יתברך.הבעיה של כולנו שאנו מטפלים בפחדים שלנו דרך הפחדה של האחר.
    ולאותן נשים שנותנות שכך יעשו להן,אני מצרה בליבי.

    • סיגל הגיב:

      מאיפה התובנות הללו כי חרדי שונא את האחר??? לא רק שאסור לשנוא את האחר, שהוא מעמך אבל שונה ממך, אלא אנו מצווים אפילו את הגר לאהוב: "ואהבתם את הגר כי גרים הייתם בארץ מצרים" (דברים י,יט).
      זו בדיוק הוכחה להשפעה הנוראית של התקשורת, ש"מלמדת" אותך כי החרדים שונאים את האחר, או מפחדים ממשהו, וכי האשה היא כמו "בובה על חוט" שאין לה דיעה משלה. איך אפשר להאמין לאמירות כל כך חסרות הגיון??? אשה שבוחרת ללכת בצניעות מוגזמת זה לא בגלל שמישהו הפחיד אותה, אלא בגלל שהיא קצה בעולם ממנו היא באה, והיא בוחרת בכך. גם אם בעיני זה מוגזם ולא רצוי, לא אעלה על דעתי כי מישהו מכריח אותה לעשות כך. בחירה חופשית קיימת תמיד. ככל שיש קיצוניות בעולם הלא דתי (ונשים מבחירתן חושפות בפרהסיה את כל מה שהן רק יכולות), כך לצערנו מתחדדת הקיצוניות בעולם הדתי. וקיצוניות אף פעם אינה מבטאת את רוב הציבור. על מנת להיכנס לפרופורציות ולקבל דעת תורה אמיתית ממליצה לך מאד להקשיב להרצאה בקישור הבא:
      http://hidabroot.org/MediaDetail.asp?MediaID=13583&Excel=1

  11. מיכל הגיב:

    ורד אף אחד לא עושה לנשים כלום
    הן שם מבחירה
    ומעדיפות לחיות בצניעות מאשר כמו חילונית תתפלאי….
    פשוט תלמדו קצת את מה שאתם מוחים עליו

  12. לא להסתכל על אשה זה באמת מעליב ברמה של אדם לחברו
    ואני מדבר כאדם דתי
    אחד הדברים שלימדתי את עצמי אחרי שהתחזקתי, זה להיישיר מבט נקי לכל אשה כמו לאיש ופשוט לומר לה בוקר טוב ושלום
    ואני יודע שאת זה הא-ל יתברך הראה לי ונתן לי להבין, ואת זה אף רב לא היה מלמד אותי – זה תחום מאוד מוזנח – שוב אני חוזר זה שייך ליחסי אנוש תקינים בין אדם לחברו
    אם יש לי בעיה של הירהורים כשאני רואה אשה? זו בעיה שלי שאני צריך להתמודד איתה ובוודאי שזה לא מצדיק לעצום עיניים לשחק פני פוקר כשרואה לפני אדם ממין אשה
    כשהתנהגתי ככה לא יכולתי לסבול את עצמי, מה זה הסגירות הזו? בשביל מה זה טוב?
    הנה אתמול הייתי במסיבת יומהולדת של חבר טוב – לא חרדי
    היו שם גברים ונשים מכל הסוגים ובינהם גם נשים מאוד יפות ואמרתי לכולם שלום וערב טוב ועם חלקם גם שוחחתי
    אז ביום שאחרי אני מודה שעלו לי מחשבות טבעיות אודות נשים שראיתי… אז מה עלי לעשות? לזכור מה הדרך הנכונה ולנקות את מה שצריך לנקות ! וזה מה שעשיתי
    בשביל זה האל נתן לנו את התורה – כדי להיישיר את דרכינו ולא להבהל מכל עורבא פרח

    אני מתחיל לחשוב שאלו שמתנהגים בבהלה כשרואים אשה ואוטמים מבט, מתנהגים כאילו אין להם תורה או לא למדו אותה מעולם כראוי
    נו ברצינות

  13. לטעמי, זה הבסיס להתמודדות עם המציאות המורכבת שלנו

  14. מיכל הגיב:

    http://www.youtube.com/watch?v=jyrtTbcYO98 – הסרט הדוקומנטרי "סוררת" שיצא בשנת 2009 בוחן את השפעת כללי ההפרדה הנוקשים בין נשים לגברים הנהוגים בקהילות חרדיות קיצוניות כגון חסידי גור במאה שערים על חייהן של הנשים החרדיות.

  15. משה הגיב:

    בתור חוזר בתשובה שמחשיב את עצמו חלק בלתי נפרד מבחינה פנימית מהחרדים, אני ממליץ לכל החילונים עם הסטריאוטיפים ההזויים שיש להם מהתקשורת או מאיפה שיש להם, אני ממליץ לראות ביוטיוב את ה תוכנית בת ג' פרקים של אמנון לוי על החרדים, שכמעט ואין בו סטייה של עובדות מהאמת (חוץ מהעובדה שהפרספקטיבה היא חילונית), כדי להיכנס לפרופורציות.
    חלק א': http://www.youtube.com/watch?v=xzO5bUpUu8A
    חלק ב': http://www.youtube.com/watch?v=tpZATMDijns
    חלק ג': http://www.youtube.com/watch?v=ZPG9Qhtwcew
    כמו כן מומלץ לראות את הפרקים של "מתחת לשטריימל", בהנחיית אשה חילונית שמראיינת את האנשים הנכונים כדי לענות על כל השאלות, ובתור התחלה אמליץ על הפרק שנוגע ל"הדרת נשים", ומשם תמשיכו לכל הפרקים במעגל הקסמים של יוטיוב:
    http://www.youtube.com/watch?v=TB38ObGZqL8
    ועוד פרק חשוב, היא מראיינת את יעקב אריאלי בנוגע ליחסי חרדים חילונים:
    http://www.youtube.com/watch?v=aOV7v2o5zGs
    עד כמה שאני מכיר את הציבור, רוב הדברים שנאמרו אמיתיים.

  16. דרול הגיב:

    קשה להתווכח עם מה שמצלם אמנון לוי, אבל הפרספקטיבה שלו גרועה, כי הוא רודף אחרי הסנסציה במקום אחרי הדיוק העיתונאי.

    לגבי הדרת נשים, היא קיימת במגזר החרדי ואף מתחזקת. שום יוטיוב לא ישנה את העובדות.

כתוב תגובה לרן ובר לבטל