מחאת הסופרים – תעלול שיווקי או מהפכה חברתית?
לפני כמה ימים עלה במוחי הקודח רעיון – לקחת שולחן קטן, בריסטול, טושים, כיסא מתקפל ו100 עותקים מספרי החדש – התגלות ולנסוע לרוטשילד. שם להקים מאחז מחאה קטן ולכתוב בשלט גדול – "מחאת הסופרים". לעדכן את החדשות, להזמין תקשורת ולחלק מאה עותקים מהספר לאנשי המאהלים הפזורים באיזור.
במידה ואנשי התקשורת היו אכן טורחים להגיע – הייתי מכריז בקול מרגש שנמאס לנו מהניצול של הסופרים והאומנים בארץ, מסביר שהבאתי ספרים לחלק חינם כי אי אפשר לחיות במדינה הזאת וקורא לסופרים אחרים (אשכול נבו?) לבוא ולחלק ספרים שם בעצמם. וכך אחרי שאחלק את הספרים שלי אוכל לחזור הביתה ולעזור לאשתי עם הילדים.
בחזרה למציאות האפרורית.
האם זה היה עוזר? אולי. זה בטח היה עוזר לי להביא למודעות את הספר שלי אבל אני לא בטוח שזה היה עוזר לסופרים אחרים. אשכול נבו, למשל, כנראה לא היה יכול להגיע. למה? כי הוא עובד עם הוצאת ספרים "ממוסדת". והוצאות הספרים הן חלק מהSYSTEM. סליחה – הן הSYSTEM ביחד עם צומת וסטימצקי. אומנם בשביל סופר בקנה מידה כמוהו אולי המחאה לא רלוונטית. אכן – מי שמוכר 200,000 עותקים מספר, באמת נהנה מתנאים אחרים מאשר סופרים קטנים ולא ידועים שמוכרים 1,000 עותקים ופחות.
מכיוון שלא ראיתי טלויזיה (איזה שמונה שנים), דיווחו לי לפני איזה חודש או חודשיים שמנכ"ל אחת הרשתות הגדולות של הספרים התראיין בתוכנית מול סופרים שטענו לקיפוח. הסופרים – בין מחברי הרבי מכר הידועים בארץ – טענו שהם מרוויחים רק שקל וחצי לספר. כאשר המראיינים שאלו את מנכ"ל (או הבעלים?) של אותה רשת ספרים הוא פטר את העניין ואמר – הסופרים האלה בכל אופן אוהבים לכתוב וגם אם לא היינו משלמים כלום הם היו ממשיכים לכתוב (ציטוט לא מדוייק בעליל, נכתב מכלי שלישי, למי שיש את הציטוט המקורי אשמח להחליף!).
את אותה המגמה אפשר למצוא בכל מקום, בהוצאות הספרים, ברשתות החנויות, ומסתבר שאפילו אצל יחצ"נים פרטיים!
חבר טוב שלי, שמכר המון ספרים בהוצאה עצמית (טוב הוא גם רב מפורסם, זה בטח עוזר), אמר לי פעם שהוא ממש ממש ממליץ לי לא לעבוד עם הוצאות ספרים. הוא סיפר לי שהן לוקחות את כל זכויות ההפצה ומשאירות אותך עם גרושים. הפעם הקשבתי לו ובאמת הוצאתי את התגלות בעצמי ללא הוצאת ספרים. האם זה היה נכון או לא? ימים יגידו. בוודאי שמי שמוציא בהוצאת ספרים יש לו את המטרייה השיווקית/פירסומית. או אולי לא?
מקרה מקימי
יובל דיין ואשתו נועה ירון-דיין הוציאו את הספר בהוצאת עם עובד. הספר מקימי הפך לסיפור הצלחה ישראלי והיה מלווה בהרבה יחצ"נות. מי עשה את היחצ"נות? טוב. עבור נועה, סליברטאית מוכרת בחברה הישראלית וחוזרת בתשובה מתוקשרת, היה קל לארגן את היחסי ציבור בעצמה. אבל עדיין – ככל הידוע לי, את רוב העבודה עשו היא ובעלה. כששאלתי את יובל – הוא גם המליץ על הוצאה עצמאית למרות שמכיוון שמכרו כל כך הרבה עותקים, מן הסתם הרוויחו טוב והצליחו להעביר את המסר להרבה אנשים.
מקרה לוחמי התמורות
לוחמי התמורות נכתב על ידי הרב ארז משה דורון במשך 11 שנה. זה ספר עמוק ורחב אופקים שבתוכו מקופלים רעיונותיו של רבי נחמן מברסלב מולבשים במשלים בתוך עולם המזכיר את טולקין. הספר יצא לאור בהוצאה עצמית – הוצאת לב הדברים שהוא הארגון של הרב ארז, ומכר גם מספר גדול מאוד של עותקים. העובדה שהם הוציאו את הספר בהוצאה עצמית – מאפשרת להם למכור אותו גם בעצמם וגם על ידי מפיץ חיצוני.
מקרה התגלות
טוב, פה אנחנו עדיין לא יודעים מה יקרה. עדכונים בקרוב. אבל רציתי לציין שהחלטתי להוציא לאור את הספר בעצמי. זה מאפשר לי כמה דברים – להפיק את הספר במחיר נורמאלי, להיות בקשר עם הבית דפוס, או במקרה שלי עם אסף בריל המתוק מעין רואה הפקות – שעזר להביא את הספר לדפוס, לתאם בין ההדפסות, להיות בקשר עם זאת שעימדה את הספר (נגה מנור), עם הדפוס הצבעוני לכריכה, הכרכיה וכל העניינים. המפיץ שאיתו אני עובד הוא דני ספרים – שהכניס את הספר לסטימצקי, לצומת ספרים ולחנויות דתיות. נשאר רק יחצ"נות… מממ… יחצנ"ות.
מה עם יחצ"נות לספר?! מי יעשה את זה, אתה?
אחד הדברים המחרידים ששמעתי מאחת היחצניות (נמאס לי מגרשיים כפולים בתוך המילה הזאת, תסלחו לי!) בתחום הוא שהיא יחצנה ספר שאמור היה למכור המון, על אישיות תקשורתית מוכרת, היא הצליחה להביא לפרסום הספר ב70 כתבות עיתונאיות שונות! ונמכרו מספר קטן של עותקים (פחות מ300? אולי אפילו הרבה פחות, לא בטוח). דבר מחריד ומפחיד! בנאדם משקיע אלפי שקלים, מצליח להגיע לתקשורת ובסוף אין מכירות? ואפילו אם היו – שקל וחצי לספר? (זוכרים?).
ואני מה אני? אז קודם כל הקדוש ברוך הוא (האחראי האמיתי לכל מה שקורה בכל מקום ובכל זמן. זה שממש מחליט מה יצליח ומה לא. בקיצור מעל לכל יחצן) סידר לי קשר עם כמה עיתונאים ועם כמה אתרי אינטרנט שיעזרו לי בעזרת השם. אני לא יודע אם זה יעזור או לא. גם המליצו לי ששיווק באינטרנט מאוד חשוב. ובעיקר? שאנשים יאהבו את הספר. בינתיים קיבלתי המון תגובות שהספר זורם לאנשים בידים והם לא יכולים לעזוב אותו. כמה אנשים אמרו שבת זוגתם תפסה אותם לשיחה ארוכה על הזוגיות שלהם בעקבות הספר (מצטער אם זה הכביד על מישהו, אבל בסוף הם אמרו שזה הועיל דווקא!)
אומנים, אומנות, יצירה ו… כסף?!
אני לא מנסה להיות מליונר מכתיבת ספרים. אבל מעצבן אותי היחס. הגישה של – אתה לא אמור להרוויח מזה אבל אנחנו אמורים. והאנחנו הזה כולל את כל מקצועות הלווין שחגים ומסתובבים מסביב לכותב. יחצנים,מדפיסים,מעצבים,עורכים,מגיהים,מפיצים,מוכרים, ושלל מילים שנגמרות ב "ים". דיברתי היום עם רואי לוי (אקס. שוטי הנבואה) והוא הרגיע (או הרתיח) אותי שהמצב בשוק המוזיקה מזעזע לפחות אותו דבר ואולי יותר.
אז מה עושים?
לא יודע. אבל בינתיים במקום לצאת לרחובות הדפסתי את הספר בעצמי ואני משתדל לעשות את ההשתדלות שלי לגבי הפצה. אשמח לכל עזרה ולכל רעיון. מה שמשמח אותי קודם כל הוא שיש חברים טובים שרוצים לעזור. זה ממש כיף – הרבה יותר מרגש ממשהו קר ומכאני. ודבר נוסף – אני מקבל המון פידבקים מאוד מעודדים לגבי הספר. אני מאמין בסופו של דבר – שמוצר טוב, יכול להמכר. הכל בעזרת השם 🙂 . מכיוון אחר – אני חושב להקים איזה אתר שיאגד רעיונות ועצות למי שרוצה להוציא ספר לאור – אבל יש לי חבר שאומר שגם ככה יש לי יותר מידי אתרים ואני מתפזר יותר מידי. אולי הוא צודק. נראה 🙂
מה דעתכם על מחאת הסופרים?
אשרך על כל דבר שתעשה, העיקר שאתה לא שוקט על השמרים: כתיבת ספר, הרצאות, פוסטים והכל בקדושה, יישר כוח!
אני מאמין שהמחאה האמיתית זו התאגדות צרכנים: לא קונים קוטג', לא משתמשים בשירותים אילו או אחרים,לא שוכרים דירות במחירים מופקעים וכדומה, כך שלא משנה מה התוצאה פעלת נכון כשלא פעלת על פי חוקי המשחק של המו"לים הגדולים, על משקל הכתוב:
"לא עליך המלאכה לגמור ואין אתה בן חורין להיבטל ממנה" שהרי התוצאה כפי שכתבת היא בידי שמיים.
אני לא יודע כמה זה טרוויאלי לומר, אבל כדאי גם להוציא גרסה אינטרנטית במחיר מוזל..
בהצלחה.
תודה אופיר!
אתה צודק שהכל מתחיל ונגמר מהצרכנים. זה דבר שידוע מזה שנים אצל החרדים ועכשיו ברוך השם נכנס גם לחילוניים – לצרכנים יש המון כח ביד. המון.
לגבי גרסה אינטרנטית יש! זה בכלל לא הצעה טריוויאלית – כרגע הגרסה האינטרנטית עולה 39.50 ש"ח. אולי בעתיד אוזיל אותה עוד. נראה 🙂
מניסיון של שנים בתחום, אני יכול לומר שהכלל פשוט: אם אתה רוצה שהספר יגיע להרבה אנשים – לך להוצאה גדולה. אם אתה רוצה להרוויח – תוציא בעצמך. להוצאה גדולה יש תשתית הרבה יותר רחבה של יחצנות ופרסום, כולל עיתונים שהיא מחזיקה, או קשורה בהם בעסקאות בארטר שונות. לגבי מקימי – לא נראה לי שהם מימנו את כל המודעות שהיו בעיתונים. לגבי לוחמי התמורות – קשה לקרוא ל"לב הדברים" הוצאה עצמית. מדובר בכל זאת בהוצאה עם עשרות ספרים ומערך קשרים עסקיים מסועף. פשוט כשיצא הלהיט לוחמי התמורות הוא "זרם" הרבה יותר טוב במערכת.
ובכלל לגבי יחצנות: ההרגשה שלי היא שכשהספר נוגע באנשים באמת, העיתונאים כבר רודפים אחריך, כי הרי ככלות הכל הם זקוקים לחומר טוב. כך בכל אופן קרה לספר שהוצאתי, ברוך השם. אני משער שכך קרה גם למקימי; שהוא לא נזקק לטלפונים וקומוניקטים נודניקיים פעמיים בשבוע כדי להגיע למדורי הביקורת השונים.
בשורה התחתונה, גם אני ממליץ ללקוחות שלי להוציא בעצמם, ולסגור עם מפיץ (אני נהנה מאוד לעבוד עם "דברי שיר" הקטנים והזריזים). אבל אני גם מיידע אותם שאם הספר לא יחצה את רף ה-2000 עותקים, יהיה להם קשה לכסות את ההוצאות הישירות, שלא לדבר על הזמן שהושקע בכתיבה. אא"כ ימכרו ישירות בעצמם 500 עותקים, שזה בד"כ מספיק כדי לכסות את ההוצאות הישירות.
ולגבי "התגלות", מקריאה של חצי מהספר יש לי הרגשה טובה שהוא יספק למחבר שלו הרבה רווח… הייתי צריך לקרוא חצי פרק כדי להבין שאני מוכרח לקנות, למרות הקושי הכלכלי הזמני שלי. יש לו בהחלט פוטנציאל נפלא. בהצלחה!
תודה דוד!
בינתיים התגובות על התגלות מדהימות. אני צריך למצוא עוד צנורות הפצה למרות שכרגע ברוך השם יש מבצע בצומת ספרים – 50% הנחה על התגלות… איך הולך עם הקריאה?
אהבתי מאוד את הספר – את הרעיון העלילתי, וגם את ה'מסר', שהיה עבורי חתירה מתמדת בלי הנחות לנקודת אמת. לסגנון הכתיבה אני פחות מתחבר. לא מאמין בשפה אנורקסית ועוני בדימויים. כדי לגעת באנשים צריך, מה לעשות, להשתמש באמצעים ספרותיים. כך בנויה תקשורת בין בני אדם. אבל שוב: אהבתי את הספר ואני ממליץ עליו למכרים. כה לחי ובהצלחה! (אל תשכח להזמין אותנו למסיבת העותק ה-10,000!)
מסיבת 10,000 דוד? בעזרת השם… רעיון נפלא… בינתיים אני עוד מקווה לסיים את ה2000 הראשונים ולהדפיס את המהדורה הבאה – עם תיקוני שגיאות לרוב 🙂
שלום רן,
גם אני הוצאתי ספר ביכורים שלי "את שפתאום" – והוצאתי אותו תחילה בהוצאת מנדלי מוכר ספרים (באופן עצמאי ). והספר עלה לאוויר כספר דיגיטלי. גם הדפסי את הספר כ- 200 עותקים בלבד עבור השקת הספר באופן עצמאי.
כיום פניתי ליחצ"ן מדהים (זהר נוי ), אשר לקח את הספר תחת ידיו והנחה אותי להמשך עבודתי. הספר ייצא בע"ה לחנויות בסוף אוגוסט תחילת ספטמבר 2012 , על ידי הוצאת אוריון.
הנני ממליצה לך לפנות ליחצ"ן כי בלי יחצ"ן נכון – העבודה קשה ביותר.
אשמח לעמוד לרשותך בכל שאלה בנושא, מכיוון שעברתי את כל ההליך באופן עצמאי והנני מודעת לכל הקשיים עד להוצאת הספר.
כמו כן, הייתי בקשר עם רם אורן בנושא קידום חוק הסופרים החדשים, אשר עבר ויצא כחוק לפני כחודשיים, אולם חוק זה אינו משמש אותנו בסופו של דבר – מכיון שאם הספר לא ייכנס למבצעים השונים בחנויות הספרים – הוא יהיה ממוקדם על המדפים הרגילים כאבן שאין לה הופכין. נכון הדבר שסכום העמלה לא יירד מ- 8%, (שזה כבר יותר טוב מה- 5% שקיבלנו לפני כן ) אבל להיות עשירים מכתיבת ספרים ?? רחוק הדבר .
וכל מה שרציתי הוא… שאנשים יקראו ויהנו מפרי יצירתי ואני תקווה שכך.
(ממליצה בחום על הוצאת הספר כספר דיגיטלי )
אורין